fbpx
Lecție 1 of 0
În desfășurare

Glosar de termeni

Am creat un glosar de termeni cu majoritatea termenilor pe care îi vei întâlni în discuțiile cu investitorii sau în lumea startups. Acolo unde a fost cazul, am pus link către lecția din curs care menționează într-un anumit context termenul respectiv.


  1. Accelerator / Incubator – Un accelerator este o organizație sau program care oferă sfaturi, mentorat și resurse pentru a ajuta startup-urile aflate la început să crească. (Lecție)
  2. Acqui-hiring – Când o companie este cumpărată de altă companie doar pentru echipă (Lecție)
  3. Acquisition – Achiziție – Când o companie cumpără altă companie
  4. Angel Investor – Investitor privat (de obicei) bogat, care investește în startup-uri
  5. ARR / MRR – Annual/Monthly Recurring Revenue – un indicator folosit de startup-urile SaaS pentru a calcula veniturile recurente anuale/lunare din abonamente (Lecție)
  6. B2B (B to B) – Business To Business – Un business care vinde direct unui alt business. De exemplu, întâlnit la software enterprise
  7. B2C (B to C) – Business To Consumer – Un busines care vinde produse/servicii direct către consumatori. De exemplu, Instagram
  8. Bootstrapping – Să crești un business din resurse proprii și profitul produs de business (Lecție)
  9. Bridge loan – Un împrumut luat pe o perioadă scurtă, până există finanțare pe termen mai lung
  10. Burn rate – Cât cash ”arzi” în fiecare lună (Lecție)
  11. Business Model – Model de business (Lecție)
  12. Cap Table – Capitalization Table – Tabel în care poți vedea cine sunt acționarii dintr-o companie, câte acțiuni deține fiecare și care e valoarea acestora (Lecție)
  13. Cashflow Positive – Când intră mai mulți bani în startup decât ies, în fiecare lună
  14. Churn Rate – Rata cu care îți pleacă clienții (ex: % dezabonări lunare/anuale) (Lecție)
  15. Cliff – Întâlnit în contractele de vesting. Este un mod prin care firma se protejează și nu dă acțiuni angajaților care pleacă înainte de o anumită perioadă, de obicei un an (Lecție)
  16. Convertible Note – Un tip de instrument de investiție, sub forma unui împrumut care se va converti în acțiuni (Lecție)
  17. Common Stock – Acțiiuni normale, care sunt emise de obicei fondatorilor și angajaților și care nu au drepturi preferențiale (Lecție)
  18. Crowdsourcing – Când aduni informație gratis de la mai mulți utilizatori de pe internet (ex: printr-un studiu/chestionar)
  19. Deal Flow – Termen folosit de investitori profesioniști pentru a se referi la rata cu care primesc propuneri de investiții de la startup-uri. (Lecție)
  20. Dilution – Diluare – Scaderea procentului detinut intr-o companie, prin emiterea de noi actiuni. (Lectie)
  21. Discount – Un discount aplicat la pre-money valuation penru a converti un convertible note sau SAFE o evaluare mai mica (Lectie)
  22. Disruption – Inovatie / Tehnologie disruptivă. Orice tehnologie care îi obligă pe consumatorii dintr-o industrie să gândească diferit și apoi să adopte această tehnologie ca pe noua normă. Ex: Airbnb, Uber.
  23. Down Round – Rundă făcută la o evaluare mai mică față de evaluarea anterioară (Lecție)
  24. Due Dilligence – O analiză în detaliu pe care un investitor o face asupra tuturor informațiilor și cifrelor unei potențiale investiții.
  25. Early Adopters – Primii utilizatori ai produsului tău
  26. Early Stage Startup – Startup aflat într-un stadiu incipient de dezvoltare (Lecție)
  27. Ecosistem – La fel ca în natură, e vorba de întregul lanț trofic care include fondatori, startup-uri, investitori, mentori, acceleratoare, incubatoare, co-working. Adică toate elementele care susțin dezvoltarea inovației în tehnologie
  28. Elevator Pitch – Un pitch scurt, făcut în 30 sec. – 1 min. (Lecție)
  29. Equity Round – O rundă de finanțare prn care un investitor cumpără acțiuni dintr-o companie (Lecție)
  30. Equity Crowdfunding – Campanie de crowdfunding prin care un startup atrage mai mulți investitori care plătesc sume mai mici pentru a deține o parte din companie (Lecție)
  31. FOMO – Fear Of Missing Out – Un sentiment pe care îl au investitorii atunci când se tem să nu piardă oportunitatea de a investi într-un startup hot (Lecție)
  32. FMA (First Mover Advantage) – Avantajul competitiv de a fi primul în piața în care intri. Acest lucru nu asigură neapărat faptul că vei fi liderul pieței până la final (Lecție)
  33. Freemium – Model de business în care oferi produsul de bază gratis, cu funcționalități limitate și încerci să convingi o parte din utilizatorii care au primit produsul gratis să îl cumpere pe cel plătit (Lecție)
  34. Fully Diluted Shares – Numărul total de acțiuni emise, luând în calcul inclusiv acțiunile care urmează să fie convertite cum ar fi pachetele de stock options sau convertible notes. (Lecție)
  35. Gamify – A introduce o strategie prin care utilizatorii tăi câștigă premii dacă fac anumite acțiuni
  36. Growth Hacking – Utilizarea de tehnici de marketing non-tradiționale și care nu costă mult, ca să crești utilizarea pe termen lung a produsului
  37. Growth Rate – Rata de creștere
  38. Hockey Stick – Un termen folosit de investitori legat de felul cum ar trebui să arate graficul de creștere pentru startup-urile în care investesc, adică la fel ca un băț de hockey
  39. IP (Intellectual Property) -Proprietate Intelectuală (Lecție)
  40. IPO – Initial Public Offering – Listare pe bursă. (Lecție)
  41. Iterate – A itera, adică a încerca îmbunătățiri mici, până rezultatul este pozitiv
  42. Lead Investor – De obicei primul și cel mai mare investitor dintr-o rundă. Este cel care stabilește evaluarea companiei și termenii investiției. Tot el aduce de obicei și alți investitori în rundă, denumiți co-investitori (Lecție)
  43. Lean Startup – Un startup care a pornit cu cele mai mici resurse posibile, începând de obicei cu un simplu test, ca să vadă dacă există interes în piață pentru produsul respectiv.
  44. Letter of Intent (LOI) – Scrisoare de intenție
  45. Lifestyle Business – un startup care nu va face milioane, dar va genera suficient încât fondatorul să aibă un trai decent (Lecție)
  46. Liquidation Preference – O clauză care permite investitorilor care dețin acțiuni preferențiale să își scoată investiția înainte ca ceilalți acționari să primească bani, în cazul unui exit (Lecție)
  47. Low Hanging Fruit – Să profiți de oportunitățile pe care le ai cel mai la îndemână. Adică să culegi fructele care atârnă cel mai jos.
  48. LTV / CAC Ratio (Lifetime Value / Cost to Acquire Customer) – Compară lifetime value al unui utilizator cu costul tău pentru a aduce acel utilizator
  49. Maturity Date – Data până la care un convertible note trebuie convertit în acțiuni (Lecție)
  50. Merger – Fuziunea dintre două companii
  51. Milestones – Obiective
  52. MVP – Minimum Viable Product – Versiunea minimă a produsului pe care o poți lansa încât să îți validezi ipoteza
  53. NDA – Acord de confidențialitate
  54. One Pager – Un tip de pitch, de o singură pagină, care conține toate detaliile de care un investitor are nevoie ca să devină interesat într-un startup (Lecție)
  55. OPM (Other People’s Money) – Banii Altor Oameni
  56. Option Pool – Pachet de opțiuni alocat pentru a fi dat angajaților cheie sau advisorilor (Lecție)
  57. Pivotare – Schimbarea strategiei de business a unui startup (Lecție)
  58. Pitch Deck – O prezentare care acoperă toate aspectele unui startup într-un mod succint, ușor de înțeles de către investitori (Lecție)
  59. Preferred Stock – Acțiuni emise de o companie, care au drepturi preferențiale (Lecție)
  60. Pre-money Valuation – Evaluarea companiei înainte de a primi o investiție (Lecție)
  61. Pre-seed – Stadiu la care se află un startup înainte de prima rundă oficială de investiție de tip Seed (Lecție)
  62. Post-money Valuation – Evaluarea companiei după ce a primit o investiție (Lecție)
  63. Pro-rata rights – Drepturi contractuale care permit deținătorului drepturilor să investească încât să își mențină procentul în companie în următoarele runde de investiție.
  64. P&L – Profit & Loss – Buget de venituri și cheltuieli (Lecție)
  65. Revenue – Venituri
  66. Reward Crowdfunding – Activitate de crowdfunding prin care un startup vinde produse/premii înainte ca produsele să fie în piață, ca să își finanțeze producția.
  67. Roadmap – Planul de dezvoltare al produsului
  68. ROI – Return On Investment
  69. Runway – Cât timp mai are startup-ul până rămâne fără cash (Lecție)
  70. SaaS – Software as a Service – Software vândut pe bază de abonament
  71. S.A.F.E. – Simple Agreement for Future Equity – Un tip de convertible note, propus de Y Combinator (Lecție)
  72. Scalabil – Cât de mare poate crește startup-ul, câtă cerere poate exista, în câte piețe poate intra (Lecție)
  73. Scale up – Startup aflat în faza de scalare a business-ului
  74. Seed – Prima rună oficială de investiție a unui start-up (Lecție)
  75. Serial Entrepreneur – Antreprenor în serie – Anteprenor care lansează mai multe business-uri simultan sau unul după celălalt
  76. Series A, B, C, etc. – Se referă la runda specifică de finanțare pe care o ridică un anumit start-up (Lecție)
  77. Skin in the game – Investiția proprie a antreprenorului în business-ul său. Investitorii se așteaptă de la antreprenori să aibă ”skin in the game”, adică să aibă ceva de pierdut dacă lucrurile nu merg bine (Lecție)
  78. SSHA – Subscription and Shareholders Agreement (Lecție)
  79. Stage – Stadiul de dezvoltare la care se află startup-ul (Lecție)
  80. Stock Options – Opțiunea de a cumpăra în viitor acțiuni dintr-o companie, la o evaluare pre-stabilită de pe acum (Lecție)
  81. Strategie de Exit – Cum îți planifici să îți vinzi compania, încât investitorii să aibă return on investment (Lecție)
  82. Sweat Equity – Când dai acțiuni din companie în loc de cash angajaților sau colaboratorilor, atunci când te afli la început (Lecție)
  83. TAM – Total Available Market . SAM – serviceable Available Market. SOM – Serviceable Obtainable Market. (Lecție)
  84. Term Sheet – Un pre-contract în care se stabilesc cu un investitor termenii investiției (Lecție)
  85. Tractiune – Dovada că startup-ul tău a fost validat de piață prin faptul că ai parte de creștere în vânzări, clienți, etc.
  86. Unicorn – Startup care a depășit evaluarea de 1 miliard de dolari
  87. UI – User Interface – Interfața unui software/aplicații
  88. Up Round – O rundă de investiții făcută la o evaluare a startup-ului mai mare decât evaluarea de la runda anterioara (Lecție)
  89. UX – User Experience – Experiența pe care o are utilizatorul cu produsul
  90. Valuation (Evaluare) – Evaluarea companiei (Lecție)
  91. Valuation Cap – Evaluarea maximă la care un investitor va converti un Convertible Note (Lecție)
  92. Value Proposition / Unique Selling Proposition – Ce oferă startup-ul tău încât să fie diferit/unic față de concurență (Lecție)
  93. Vesting – Când un angajat cheie sau consultant primește acțiuni într-o companie, de obicei acele acțiuni vor fi primite treptat, pe o perioadă mai îndelungată (perioadă de vesting). (Lecție)
  94. Venture Capitalist (VC) – Investitor profesionist care investește banii partenerilor din fond (Limited Partners) (Lecție)