cu mine, Sergiu – despre investiții în startup-uri tech și despre curs, ce cuprinde și cum să faci să scoți maximum din el
Dacă startup-ul și pitch-ul tău au potențial și sunt pregătite pentru investiții, te pot ajuta să găsești investitorii potriviți, din network-ul meu
Dincolo de modelul de business, produsul pe care îl dezvolți, echipa care lucrează la el, pitch-ul la care te tot gândești când îți imaginezi întâlnirea cea mare, se află felul particular în care un investitor analizează un startup.
După 15 ani în care am experimentat rolul de fondator, antreprenor, visător, developer, manager de produs, vreau azi să împărtășesc cu tine tot ce am făcut pentru ca ideile mele să fie finanțate de la angel investors sau fonduri de invesiții. De mai multe ori.
De exemplu, când am pus pe picioare Trilulilu, primul meu start-up, aveam 24 de ani și nu m-am gândit că voi face vreun exit la un moment dat, dar am făcut-o. Am reușit apoi să construiesc mai multe business-uri în tehnologie, care au atras investitori (Zonga pe Vodafone, LiveRail a atras un fond de investiții) și să fac multiple exit-uri.
Sergiu Biriș
Fondator & Trainer
Startup De Succes
În curs, expun pas cu pas cum să faci ca să găsești investitori cărora să le obții interesul și finanțarea.
Am început să scriu cursul, vrând să fie “un macro guideline”, dar la fel ca orice “produs” care crește, și crește… cursul a ajuns să cuprindă cele mai detaliate informații din experiența mea.
E pentru prima dată când expun tot ce am învățat în ultimii 15 ani de antreprenoriat. După mai multe exituri de succes și multiple runde de investiții atrase, fiind implicat în ipostaze în care sunt investitor și advisor pentru diverse startup-uri, am ales să filmez cap-coadă tot procesul pe care un antreprenor trebuie să îl stăpânească dacă vrea să obțină finanțare de la un investitor.
Am co-fondat Trilulilu, LiveRail, Zonga și Eventmix, două dintre care au avut deja un exit de succes (unul dintre ele a fost vândut către Facebook). Am fost unde ești și tu azi. Și nu o dată – de mai multe ori. Sunt atât de pasionat de “startup life” încât intenționat o iau de la capăt iar și iar. 🙂
Am investit în Seedblink, Revolut, PatchAi, Skillview sau Prepino și am învățat cum să gândesc, să mă comport și să caut idei cu potențial, asemenea marilor investitori.
Obiectivul principal este ca după ce treci prin curs să fii complet echipat și pregătit pentru lumea investitorilor – înveți despre pitching, networking, contactarea “oamenilor cu bani”, dar și fundamentele la care se uită un investitor când alege să îți afle povestea.
Am pornit cu două-trei module și câteva video-uri în minte, iar la final am creat 5 module, 80+ video-uri și multe resurse bonus. Și la cum mă știu, am să adaug constant informații în curs, pentru că pasiunea mea se dezvoltă, gândirea mi se adaptează constant cerințelor și oportunitățile sunt… infinite.
Informația e pragmatică pentru că știu cât de plin e programul tău și respect faptul că alegi să investești, din el, în acest curs.
Tu alegi cu ce capitol începi, în funcție de stadiul în care se află business-ul tău. Iar platforma tehnică prin care ai să accesezi cursul e isteață – video-urile sunt deja filmate, organizate într-un flow cu sens, ușor de accesat de oriunde vrei tu, desktop, mobil sau tabletă.
Urmărește video-ul pentru a afla direct de la Sergiu cum sunt structurate lecțiile din curs
În acest capitol îmi pun pălăria de investitor și discutăm despre toate acele criterii la care se uită investitorii când analizează startup-ul tău. Înveți care sunt Fundamentele unui Startup De Succes, ca să fii sigur că pornești cu dreptul și ai de la început tot ce-ți trebuie ca să convingi investitorii.
Ai acces la informații despre Echipă, Piață, Produs, Poziționare, Concurență, Market Timing, Exit strategy – toate din perspectiva unui startupper ajuns investitor.
În al doilea capitol vom vorbi despre sursele de finanțare pe care le ai la dispoziție atunci când vrei să atragi o investiție și ne vom uita la cine ar putea fi investitorul potrivit pentru etapa la care te afli.
Apoi vom vorbi despre cum functionează un fond de investiții și care e matematica din spatele deciziei lor de investiție, pentru că nu întotdeauna e vorba de echipă sau de proiect. Vom intra în multe detalii și ți se vor clarifica foarte multe aspecte legate de cum iau investitorii decizia să investească.
În capitolul 3 vom vorbi despre cum să contactezi și să intâlnești investitori și vei învăța toate strategiile și tacticile prin care să îl faci pe un investitor să devină interesat în startup-ul tău, iar mai apoi, într-un proces pas cu pas … să îl determini să investească. E o artă și în povestea asta, pentru că nimeni nu va lua decizia de investiție de la prima întâlnire.
Vei învăța totul despre calitățile pe care le caută un investitor într-un antreprenor, despre cum să atragi mai mulți investitori odată sau cum să gestionezi refuzurile.
În acest capitol ne concentrăm pe crearea pitch deck-ului și a tuturor materialelor de care vei avea nevoie în discuțiile și întâlnirile cu investitorii. Vei ajunge să creezi pitch deck-ul și să faci prezentarea propriu-zisa către investitori.
Vom analiza împreună cum au făcut alte startup-uri mai faimoase, ne vom uita peste ce pitch deck-uri câștigătoare au făcut, dar și peste pitch-uri video ale unor fondatori care au reușit să atragă milioane de dolari cu prezentările lor, așa că vom avea foarte mult material și informații incât să devii expert în crearea unui pitch deck și în a ține prezentări în fața investitorilor.
În acest capitol vom vorbi în detaliu despre detalii mai tehnice, atât din punct de vedere al pașilor care trebuie făcuți cât și din punct de vedere juridic. Vom vorbi despre cum să îți evaluezi startup-ul, despre cum să gestionezi acționariatul în companie, inclusiv acțiunile fondatorilor.
Vei învăța despre cum să te folosești de stock options sau de board of advisors și board of directors. Nu în ultimul rând, vom trece prin termenii juridici pe care tu ca fondator trebuie să îi stăpânești dacă ajungi să finalizezi o investiție.
Îți pun la dispoziție peste 40 de documente și template-uri care te vor ajuta și pe care le poți folosi în activitatea ta de zi cu zi: Buget venituri și cheltuieli (P&L), Cashflow, Model de Termsheet, Model Convertible Note, Plan de Stock Options, Model Evaluare Startup, Model Contract de Vesting, Cap Table… și multe altele.
Pe lângă resursele utile, voi actualiza cursul continuu cu materiale bonus care completează lecțiile, fie realizate de mine fie cu invitați, profesioniști din domeniu.
Află din video-ul de mai sus care e cuprinsul cursului, direct de la Sergiu.
După parcurgerea ușoară a celor 5 capitole vei avea la îndemână toate strategiile, tool-urile și încrederea de a discuta cu investitorii și de a atrage o rundă de finanțare pentru startup-ul tău. Fiecare capitol a fost gândit încât să te ducă din punctul în care ești acum, acolo unde îți dorești să ajungi.
Salutare,
Dacă citești aceste rânduri, ai ajuns probabil aici după un ad sau după ce m-ai ascultat într-un video pe net sau în podcastul Neascultătorii vorbind despre startup-uri, investiții și viața de fondator de startup.
Ce știu eu despre toate astea? Well, destul de multe. Se zice că în online 1 an înseamnă 4 ani de offline, ceea ce practic m-ar face un ”tânăr dinozaur” al online-ului românesc.
Începuturile mele au fost în Cluj-Napoca prin 2005 într-o perioadă când Internetul era încă ceva exotic pentru România. Atunci, după terminarea facultății, mi-am înființat propria agenție de web design. Am construit proiecte pentru foarte mulți clienți, din toată lumea, multe din ele câștigătoare de premii pe la competiții.
Prin 2006 însă eram sătul de clienți și de servicii. Mă simțeam ca hamsterul pe roată și simțeam nevoia de ceva nou. Atunci, împreună cu prietenul meu Andrei Dunca, am decis să lansăm un prim startup propriu, care s-a materializat în Trilulilu, ”YouTube de România”, cum l-au numit Business Magazin. Odată lansat, site-ul a explodat în trafic și popularitate, iar noi ne-am făcut locul ”pe hartă”.
Trilulilu a fost primul site din România evaluat la 1 milion de Euro, în 2007, când am atras primul investitor. Aveam 24 de ani. Mai apoi, în 2008, site-ul a fost evaluat la 2.5 milioane de Euro și am făcut exit parțial din proiect, un investitor plătind peste 1 milion de Euro ca să cumpere pachetul de acțiuni majoritar. Ce vremuri!
Povestea a continuat însă, iar în 2011 Trilulilu a ajuns să fie site-ul nr.1 din România, primul care atingea borna de 3 milioane de vizitatori unici pe lună. A urmat o poveste foarte faină, cu urcușuri și coborâșuri, iar site-ul s-a vândut în cele din urmă către o companie de media & entertainment.
În paralel, ce avea lumea să afle ani mai târziu, eu și cu Andrei construiam încă un startup, cu o idee inovatoare: aceea de a afișa reclame în video-uri. Da, genul de reclame la care acum dai skip, fără să te uiți. De la asta a pornit LiveRail, de la simpla idee de a introduce reclame în video-uri, tehnologie care nu exista în piață la acel moment.
În timp, susținut de 12 milioane de dolari investiții, LiveRail a crescut într-un ritm incredibil, ajungând în 7 ani să fie una din platformele top 3 la nivel mondial, ”luptându-se” cot la cot cu Google, Yahoo sau Facebook. LiveRail genera deja 100 milioane de dolari venituri pe an și era profitabilă. 2014 a fost momentul în care Facebook a decis să cumpere compania pentru aproximativ 500 milioane de dolari. Poate știi vorba … ”Overnight success usually takes 15 years”. Cam așa a fost cu LiveRail, doar că au fost numai 7 ani.
Să știi însă că nu tot timpul am avut succes. Dimpotrivă, am avut foarte multe eșecuri și dezamăgiri, atâta tot că le-am catalogat drept lecții, din care într-adevăr am învâțat extrem de multe. Lucruri pe care acum le pot împărtăși cu tine. Utiându-mă în urmă, la toate eșecurile pot spune că de cele mai multe ori un eșec e un ”blessing in disguise”. E bine că se închide o ușă, pentru că alta se deschide.
În cei 15 ani de când m-am ”lansat”, am avut foarte multe roluri: de web designer, om de produs, CEO, leader, om de marketing, de juridic, investitor, mentor, advisor… am purtat foarte multe pălării… pentru că uneori ești nevoit să lași capul jos și să te ocupi de ce foc arde în acel moment. Asta trebuie să faci într-un startup, să te descurci cu ce ai la îndemână până la momentul în care lucrurile vor fi mai așezate.
Dacă ar fi să îți povestesc toate peripețiile antreprenoriale și de investitor prin care am trecut, ar trebui să scriu o carte… ceea ce probabil voi face la un moment dat.
Deocamdată, am simțit că modul cel mai bun și productiv prin care să îți împărtășesc din experiența mea este prin acest curs, în care vorbesc de foarte multe momente din cariera mea și intru mai în detaliu în povestea mea personală.
Am multe povești și lecții pentru tine, din care cu siguranță vei avea ce învăța și care te vor ajuta și pe tine să construiești un startup de succes.
Bine ai venit! Abia aștept să te învăț tot ce știu!
În lumea startup-urilor nu există garanții, cred că asta știi și tu, deja. Nici eu, după atâția ani și experiențe care m-au ajutat să mă dezvolt, nu am azi garanția că Eventmix, cel mai recent startup al meu, va ridica bani sau că va ajunge un unicorn. Nu știu câți bani vor fi, dacă va fi un exit sau de la ce investitori vor veni fondurile pentru creștere accelerată.
Iar Startup De Succes îți oferă toate informațiile de care ai nevoie ca să te descurci în situațiile din care startup-ul tău poate câștiga.
Dacă deja dezvolți un startup, rămâi în punctul în care ești acum și dezvolți cum știi ideea la care lucrezi sau la care te pregătești să lucrezi.
Poate ești încă angajat într-o companie unde ți-e bine, comod. Și nu e momentul potrivit pentru tine să riști cu un startup.
Înțeleg și respect asta.
O oră în fața unui investitor nu se pregătește în seara de dinainte de întâlnire. Și nici în săptămâna de dinainte de pitch. Pentru discuția cu un investitor te pregătești din clipa în care îți imaginezi modelul de business pe care vrei să-l dezvolți.
N-am promisiuni magice. Sau garanții pompoase. Pentru că nici eu și nici tu nu credem în ele.
Am informații. Am experiență. Am deschidere să devin sprijin pentru tine. Și-am ales să investesc energie, timp și bani ca să construiesc acest curs, tocmai pentru ca informația pe care am acumulat-o în 15 ani să ajungă la antreprenorii care chiar o vor aplica.
Doar asigură-te că nu ratezi șansa asta.
Înscrie-te azi în curs, organizează-ți timpul ca să parcurgi toate video-urile și ia-ți notițe.
Scurtează-ți drumul spre următorul nivel.
Într-un startup tech respiri risc zilnic. Așa că m-am gândit că nu vrei să îți faci griji suplimentare, de asta acest curs vine cu o garanție:
Timp de 14 zile de când l-ai accesat, dacă nu îți oferă informații valoroase, poți să ceri banii înapoi. Și îi primești pe toți.
Nu este pentru antreprenorii care nu țintesc spre a atrage investitori.
Nu este pentru antreprenorii care vor un business “obișnuit”, care sa le asigure confortul lunar. Nu este pentru cei care nu sunt dispuși să muncească pentru a ajunge la succes. Nu este pentru afaceri clasice. Și categoric nu este pentru cei care sunt doar curioși.
“Cum să atragi bani de la investitori” e primul curs din seria Startup De Succes și este special gândit pentru antreprenorii care vor sa construiască startup-uri tech care vor crește accelerat. Care urmăresc să cucerească piețe mari, globale. Pentru antreprenorii care vor să obțină finanțare și sunt dispuși să învețe intensiv din experiența de peste 15 ani a unui antreprenor devenit investitor.
Poți începe cursul când dorești tu. Cursul este ONLINE. Este un curs pre-înregistrat, deci îl poți parcurge oricând, în timpul tău. Va avea și acțiuni Live, in fiecare luna, pe care le voi anunța în avans.
După ce primim confirmarea plății, vei primi un email cu datele de acces în platformă. O dată ce ai primit datele, ai acces la platformă, la tot conținutul, pe viață, nelimitat.
Am organizat toată informația în parcursul pe care îl văd eu logic. Dar nu e musai să vezi video-urile în ordinea sugerată de mine. Ai acces nelimitat. Folosește-l.
Depinde de tine. Odată ce ai acces în platformă, poți să urmărești toate lecțiile, în orice ordine vrei tu. Sunt 5 module, cu un total de peste 20 de ore de conținut. Poți să faci un maraton, într-un weekend sau poți să-ți propui să vezi un video / zi. Tu alegi. Îti recomand să îți propui un ritm încât să poți asimila informația.
În fiecare lună, o dată pe lună, voi organiza un Webinar de Q&A, LIVE pe Zoom. Asigură-te că te înscrii, că ai link-ul de acces la webinar, că pregătești întrebări. Iar când suntem live, îți răspund cu plăcere la orice întrebări despre startups și informațiile din curs.
Nu te ingrijorezi. 🙂 Pentru orice problemă legată de accesul în Startup De Succes poți să-mi scrii la [email protected]
Poți plăti in siguranta cu cardul, prin procesatorul de plati Stripe sau prin transfer bancar. Odata confirmată plata, primești acces instant la toate resursele pe care le-am creat.
Da. Platforma pe care este găzduit cursul poate fi accesată de pe maximum două dispozitive simultan.
© 2022 FUN MANAGEMENT SRL. Toate drepturile rezervate
[thrive_2step id=’2238′]Termeni și condiții[/thrive_2step] [thrive_2step id=’2243′]Politica de confidențialitate[/thrive_2step] Intră în cont
Dacă ai nevoie de ajutor, ne poți contacta la [email protected]
FUN MANAGEMENT SRL
Sediu: Cluj-Napoca, str.D.D. Rosca nr.12, jud.Cluj
CIF RO 23772000
J12/1859/2008